Методичні рекомендації щодо викладання історії

 Методичні рекомендації щодо викладання  історії 
                                       у 2015/2016 навчальному році
Особливістю 2015/2016 навчального року є те, що основна школа продовжує перехід на оновлені Державні стандарти повної загальної середньої освіти. Відповідно до цього, учні 5-7-х класів загальноосвітніх навчальних закладів вивчатимуть історію за новою програмою. Вона передбачає викладання курсу «Історія України. Вступ до історії» у 5 класі в обсязі 35 годин, інтегрованого курсу зі стародавньої історії України та світу у 6 класі в обсязі 70 годин, окремих курсів історії України та всесвітньої історії у 7 класі по 35 годин кожен.
Текст програми курсів з історії України та всесвітньої історії для 7 класу оприлюднений на сайті МОН України. Вчителям, котрі будуть викладати історію у 5-7 класах, рекомендую ретельно опрацювати пояснювальні записки до програм.
Грунтовно опрацювавши їх, вчитель прояснить для себе не тільки тенденції змін та провідні змістові лінії програм, але і серйозно поповнить свій методичний інструментарій, зрештою, зміцнить свій педагогічний арсенал та підніметься на кілька сходинок у загальнокультурному плані.
Ключова методична новація оновленої програми – виділення в окрему структурну одиницю спеціальних уроків – практичних занять. Досвід минулих років показує, що при належній підготовці та глибокому продумуванні, практичні заняття з історії – це справжня фієста педагогічної творчості вчителя. Висока керована емоційна напруга такого роду занять не тільки дозволяє учню надовго запам’ятовувати зміст уроку, але й прискорює процес соціалізації та громадянського становлення школярів.
Іще одна новація наступного навчального року – це кардинальна зміна механізму забезпеченння підручниками. Вперше учень та вчитель перетворюються у споживача такої важливої складової освітніх послуг, як замовлення підручників для 7 класу, а це накладає на нас, шановні колеги, додаткову відповідальність за якість навчання.
8-11 класи
Вивчення історії у 8-11 класах буде здійснюватися за програмою «Історія України. Всесвітня історія. 5–11 класи» в частині, що не втратила чинності у зв’язку з початком переходу основної школи на новий Державний стандарт. Для 10-11 класів рівня стандарту та академічного рівня чинними є програми «Історія України. 10-11 класи» авторів Пометун О.І., Гупана Н.М., Фреймана Г.О.(52 години на рік, 1,5 години на тиждень); для класів історичного профілю чинними є програми «Історія України. 10-11 класи» (140 годин на рік, 4 години на тиждень) авторів Кульчицького С.В., Лебедєвої Ю.Г.
          Для вивчення всесвітньої історії чинними є програми «Всесвітня історія. 10-11 класи (рівень стандарту/академічний рівень)» колективу авторів під керівництвом Ладиченко Т.В. Програма розрахована на 35 годин на рік (1 година на тиждень).
Календарне планування складається відповідно до навчальних програм. Під час його підготовки і формування учитель може на власний розсуд використовувати резервні години.
Всі програми курсів інваріантної складової освітньої галузі «Суспільствознавство» розміщені на офіційному сайті Міністерства освіти і науки України.
Актуальні питання організації навчально-виховного процесу, його методичного супроводу та змісту шкільної суспільствознавчої освіти
Вивчення історії України та всесвітньої історії доцільно синхронізувати. Однак вчитель може організувати вивчення учнями програмного матеріалу зазначених курсів як послідовно, так і паралельно. Проте варто взяти до уваги той факт, що при підготовці завдань на ІІ етап Всеукраїнської олімпіади з історії за основу буде братися варіант паралельного викладання історії України та всесвітньої історії.
При викладанні історії рекомендуємо:
·       при проведенні уроків потрібно, перш за все, повністю використовувати арсенал підручника як ядра навчально-методичного комплексу, залучати його складові (документи, атласи, карти, таблиці, ілюстрації);
·       практикувати доречне використання інформаційно-комп’ютерних технологій, зокрема мультимедійних презентацій, педагогічних програмних засобів, Інтернет-ресурсів;
·       надавати перевагу кабінетній системі, тому варто зосередитися на подальшому нарощуванні матеріальної та навчально-методичної бази кабінетів, підготовки та проведення їхньої атестації;
·       допрофільне і профільне вивчення історії мають відзначатись наступністю, враховувати напрям профілізації та власне профіль навчального закладу, наявне кадрове, ресурсне забезпечення та позиціонування школи як в освітньому окрузі, так і в районі чи місті;
·       при викладанні історії загалом, а особливо у старшій профільній школі, потрібно враховувати як стержневі змістові лінії шкільного курсу історії, що вже утвердилися протягом останньої чверті століття у масовій свідомості, так і відносно нові ідеї сучасної європейської та світової історичної дидактики: процес формування та функціонування громадянського суспільства, полікультурність, гендерна рівновага, проблема виживання «малої людини» в екстремальних умовах війни як на фронті, так і в тилу, історичній персоналістиці, питання морального вибору та відповідальності за нього тощо;
·       виключно важливого значення набувають питання засвоєння учнями цінностей демократичного суспільства – самоцінність життя, здоров’я, свобода, гідність кожної людини та/чи спільноти, права людини, добро і зло, родина, повага до Іншого тощо.

1 коментар: